Музей автомобілів

Всюдихід ГАЗ-64: шлях від рокади до мирних сільських доріг

Коли керівництво приймало рішення про постановку на конвеєр ГАЗ-64, одним з головних критеріїв стала простота його конструкції. Вітчизняна промисловість була готова приступити до серійного виробництва автівки практично негайно. Така оперативність була вкрай важлива, оскільки війна в Європі йшла вже другий рік.

ГАЗ-64Б. Фото – Sergey Korovkin 84

Більш того, готувати до виробництва ГАЗ-64 стали ще до закінчення випробувань. В кінці літа 1941-го позашляховик почали збирати за тимчасовою технологією, а основний конвеєр запрацював восени. До кінця року на заводі в Горькому було випущено шість сотень одиниць ГАЗ-64. Правда, вже в 1942-му виробництво моделі істотно скоротилося (за весь рік – 67 одиниць), а до початку 1943 року й зовсім було призупинено.

Причин згортання збірки було дві. Перш за все, експлуатація в важких фронтових умовах показала кілька конструктивних недоліків позашляховика: схильність до перекидання і вкрай невисока надійність ряду вузлів. Другою причиною послужили поставки союзників.

Не можна сказати, що Willys MB, Ford GPW або Bantam значно перевищували ГАЗ-64. Більш того, «іномарки» їздили на бензині з вищим октановим числом, ніж радянський позашляховик. Однак кількість автомобілів, що поставлялися союзниками, забезпечувала потреби фронту, тому випускати ще і вітчизняну автівку, розпорошуючи дорогоцінні ресурси, сенсу не було.

Призупинення виробництва мало свої позитивні сторони. Порівнюючи ГАЗ-64 із зарубіжними аналогами, конструктори змогли краще зрозуміти, в якому напрямку їм слід покращувати модель. До того ж на автозаводі тепер змогли повністю зосередитися на виробництві бронеавтомобіля БА-64, який базувався на шасі ГАЗ-64. Зокрема, в 1942 році в Горькому виробили майже 2,5 тис. броньовиків.

До слова, бронеавтомобіль БА-64 дуже допоміг і в удосконаленні свого прототипу. Якщо перекидання броньовику не загрожувало (швидкість була порівняно невисокою), то штучно звужена колія робила БА-64 безпорадним на сільських дорогах, які розкатували полуторки і тритонки з більш широкою базою. Аналогічна проблема була і у соплатформенного ГАЗ-64.

Допрацювавши бронеавтомобіль, конструктори врахували вузьку колію і при модернізації позашляховика, який з 1943 року отримав маркування ГАЗ-67.

Колію збільшували поступово. Спочатку були представлені три експериментальних зразка з різним її значенням.

В остаточному варіанті оновлений ГАЗ-67 отримав ширину колії 1 446 мм, значно посилену раму з лонжеронами повністю закритого профілю. Крім того, раму зміцнили підсилюючими косинками, накладками і додатковою задньою поперечиною.

Кузов отримав передні і задні крила, між якими виникла підніжка, що полегшує посадку. Задні ресори винесли над кожухами моста, а задній стабілізатор поперечної стійкості і зовсім був видалений з конструкції, так само, як і друга пара амортизаторів з задньої підвіски.

ГАЗ-67 також отримав посилене рульове управління і додатковий 33-літровий бензобак під сидінням водія. Акумуляторну батарею розробники прибрали з ящика в салоні, і перемістили в спеціальний відсік за переднім правим крилом. За рахунок використання нового карбюратора К-23 віддачу двигуна вдалося збільшити до 54 к.с. Позашляховик став важчим і габаритніший, що нітрохи не псувало загального враження.

У вересні 1943 року перші ГАЗ-67 зійшли з конвеєра, а через рік модель знову піддалася модернізації. Допрацьовувалися окремі вузли і деталі шасі, деякі елементи трансмісії. Саме ця модифікація стала позначатися ГАЗ-67Б.

Після війни позашляховик швидко знайшов застосування в народному господарстві, особливо в сільському господарстві, у геологів і в міліції.

Проста і досконала конструкція дозволила виробляти ГАЗ-67Б до кінця літа 1953 року. Останній рестайлінг модель зазнала в 1948 році. Ряд агрегатів уніфікували з ГАЗ-М20 «Побэдою» і вантажівкою ГАЗ-51. Тоді ж почали застосовувати штамповане облицювання радіатора. У 1951 році знайшли, нарешті, застосування і амортизатори подвійної дії, які планувалися конструкторами з самого початку.

У 1953-му “фронтовика” змінив на конвеєрі інший позашляховик – ГАЗ-69.

Фото зверху – ShinePhantom

Завантаження...

Напишіть відгук

Scroll to top