Архіви

ВАЗ-2103 Жигулі: коріння італійські, а душа радянська

Коли в серпні 1966 року підписувався договір про співпрацю між концерном Fiat і Мінавтопромом СРСР, було спеціально обумовлено, що італійський автовиробник надасть не тільки технічний проект автозаводу, але і повну документацію на дві моделі в нормальному і люксовому виконанні.

З «нормою» все було ясно. Fiat запропонував вже готові проекти – 124 і 124 Familiare. Вони стали прообразами седана ВАЗ-2101 і універсала ВАЗ-2102. Що стосується «люксової» моделі, то спочатку італійська сторона запропонувала Fiat-125.

Однак цей автомобіль мав іншу платформу, ніж модель 124, причому відмінності були досить істотними. Тому ні про яку уніфікацію з ВАЗ-2101 не могло бути й мови.

У «Фіат» досить швидко знайшли вирішення питання. Радянській стороні запропонували Fiat-124 Special – це поліпшена модифікація Fiat-124. Обидва проекти існували паралельно, що значно полегшувало розробку версії 124S.

Таким чином, прототипом ВАЗ-2103 став Fiat-124 Special. Машини були дуже подібні за конструкцією і зовнішнім виглядом. Разом з тим, в створення «трійки» радянські конструктори також внесли дуже багато.

Постійно перебуваючи в Турині, вони дуже тісно взаємодіяли зі своїми італійськими колегами. Прототипи ВАЗ-2103 проходили обов’язкове тестування в СРСР в досить жорстких умовах. Лише після цього приймалося остаточне рішення про постановку моделі на конвеєр.

ВАЗ-2103 Жигули

ВАЗ-2103 Жигулі

Перша партія ВАЗ-2103 «Жигулі» (518 автомобілів) була випущена в кінці 1972 року. Однак недолік ряду оригінальних комплектуючих (приладової панелі, елементів оздоблення салону і радіальних автошин ІМ-170) робили машини з цього випуску не зовсім стандартними. Вони отримали маркування ВАЗ-2103В, в якій буква «У» – це значить «тимчасовий».

Вже в початку 1973 року «трійка» придбала свій завершений вигляд і вироблялася до 1984 року практично без серйозних змін. Всього за 12 років на конвеєрі Волзького автозаводу зібрали більш 1,3 млн одиниць цієї моделі.

Крім базового варіанту серійно вироблялася модифікація ВАЗ-21032 «Жигулі» (1973-81 роки) – для країн з лівостороннім рухом, ВАЗ-21033 (1977-83 роки) з 69-сильним двигуном ВАЗ-21011, ВАЗ-21035 (1973-81 роки) з більш економічним двигуном ВАЗ-2101 (64 к.с.). Останній варіант йшов на експорт.

Мало хто, напевно, знає, що на базі ВАЗ-2103 був створений концептуальний універсал, який, правда, не пішов в серію. Зусиллями заводської групи каскадерів «автородео» був побудований фаетон для виступів цієї команди, а трохи пізніше навіть тривісна його версія з трьома рядами сидінь.

Цікаво, що у долі ВАЗ-2103 брала участь навіть Porsche. У 1976 році німецька компанія запропонувала свій варіант доопрацювання седана. З автомобіля прибрали весь хром, в тому числі металеві хромовані бампери і молдинги. Їх замінив пластик під кузовний колір. Однак німецький дизайн не був прийнятий, оскільки на той час вже був готовий до виробництва ВАЗ-2106 – дешевший і простий в освоєнні.

Фото – Torsten Maue

Напишіть відгук

Scroll to top