Архіви

Коли в Україні будуть нормальні дороги?

Як невпинно обіцяє глава уряду України Володимир Гройсман, вже через 3-5 років дороги в нашій країні будуть ідеальні. Чи можна цьому вірити, і яка реальна дорожня ситуація?

Експерти підрахували, що для приведення українських доріг в повний порядок за 10 років потрібно 100 млрд грн. на рік при загальній протяжності доріг державного та місцевого значення у 170 тис. км, 95% з яких зношені і потребують реконструкції.

Щоб за короткий час вирішити проблему, необхідно ремонтувати 30 тис. км/рік: половину – капітально, і половину – на поточному рівні. Фактично ремонтується до 1 тис. км/рік, тобто в 30 разів менше, або 1%, причому переважно це поточний ремонт, латання дірок.

Найбільше доріг відремонтували до футбольного чемпіонату ЄВРО-2012 – 2 тис. км у 2011 році і 1,6 тис. км у 2012-му. Для порівняння: 0,7 тис. км зазнали ремонту в 2017-му, і може бути, до кінця року цифру доведуть до 1 тис. км.

Чому так мало?

Традиційно, через недофінансування. 1 км поточного ремонту обходиться орієнтовно у 10 млн грн., на капітальний ремонт 1 км потрібно 20-30 млн грн. або навіть 50 млн для дороги з 3-4 смугами руху в кожному напрямку. Причому в першому випадку термін експлуатації – 5 років, у другому – 10.

Фактично в цьому році на дорожньо-ремонтні роботи було виділено з держбюджету 17 млрд грн., з них більше 5 млрд пішло на погашення боргів. При нинішньому рівні фінансування знадобиться півстоліття, щоб привести українські дороги до ладу.

А що ж Дорожній Фонд?

З 01.01.2018 Дорожній Фонд має запрацювати. Він поповнюється за рахунок мит, акцизних зборів за автомобілі, нафтопродукти, пальне, і кошти з нього повинні піти на ремонт доріг. Правда, в наступному році тільки 50% зборів надійдуть у Дорожній Фонд, в 2019-му – 75%, і тільки в 2020-му – всі 100%. Ці збори в сукупності складають 35-40 млрд грн. щорічно, і навіть якщо всі їхні повністю використовувати для дорожньо-ремонтних цілей, їх не вистачить для швидкого приведення доріг до ладу.

Думка експертів оптимізму не додає. Вони стверджують, що для виконання великих обсягів робіт банально не вистачає потужностей. В Україні на капремонті доріг спеціалізуються всього 2-3 фірми, а іноземні інвестори не йдуть через відсутність довгострокової державної програми. Їм не цікаво вкладати кошти в поки позбавлений реальних перспектив проект.

Дорожні роботи

Тому гучні обіцянки прем’єр-міністра про 3-5-річний термін приведення українських доріг до ладу експерти вважають безпідставними і популістськими.

Джерело: українська редакція Deutsche Welle

Фото – Alvimann, DuBoix

Залишити коментар

Scroll to top