ЗАЗ-965 «Запорожець» – перший народний автомобіль в СРСР

У 1957 році на Московському заводі малолітражних автомобілів був створений мініатюрний концепт-кар «444». Зовнішній вигляд малолітражки вельми нагадував італійський FІАТ 600. Запозичення окремих вузлів або всієї конструкції у зарубіжних автомобілів – звичайна практика радянської автомобільної промисловості в той час.

Товарна версія, як зараз кажуть “сітікара”, з’явилася восени 1960 року – на Запорізькому автозаводі поставили на конвеєр ЗАЗ-965.

ЗАЗ-965

ЗАЗ-965. Фото – NVO

Серійний варіант мав посилені кузов і коробку передач, більш об’ємний багажник і торсіонну поперечну ресору.

Маневрений і компактний автомобіль (3330 х 1395 х 1450 мм) завдяки 200-міліметровому дорожньому просвіту, короткій базі та незалежній підвісці мав непогану прохідність.

Двигун мав більш ніж скромні характеристики – 23 к.с. і 0,7 літра робочого об’єму. Мотор не міг розігнати малолітражку більше 90 км/год, та й для набору цієї швидкості були необхідні не менш 50 секунд.

Але мала витрата пального (5,5 літрів на 100 км), простота в обслуговуванні і надійність конструкції в поєднанні з відносно доступними для населення 18000 рублями для покупки автомобіля дуже швидко набули для ЗАЗ-965 статус «народного».

1960 FІАТ

1960 FІАТ 600

У 1962 році на конвеєр була поставлена більш потужна 27-сильна модифікація ЗАЗ-965А з двигуном робочим об’ємом 0,9 л.

По правді сказати, «Запорожець» був вельми гучний, та й двері, що відкриваються проти ходу, важко вважати вдалим рішенням розробників. Однак для свого часу автомобіль можна вважати вдалим, про що і говорять вироблені 320 тисяч малолітражок за неповні 9 років.

Фото зверху – Чуваєв Микола

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *