Їзда на авто з іноземною реєстрацією: вигоди і наслідки

Останнім часом на українських дорогах спостерігається більше автомобілів з іноземною реєстрацією. Нерідко вони стають учасниками ДТП. В українському парламенті під тиском громадськості робляться спроби законодавчого врегулювання питання ввезення іномарок на митну територію України, а фіскали вже приступили до боротьби зі схемами нелегального імпорту транспортних засобів з зарубіжної реєстрацією. Автомобільні новини спробували розібратися, на яких законних підставах українці їздять на автомобілях з іноземними номерами.

Згідно зі статтею 380 Митного Кодексу України нерезидентам (або резидентам, які перебувають на тимчасовому консульському обліку в консульстві України за кордоном) дозволено ввезення в Україну транспортних засобів особистого користування в режимі тимчасового ввезення терміном до 1 року для нерезидентів (60 днів для резидентів на консульському обліку) без розмитнення (сплати митних платежів), але за умови обов’язкової реєстрації цих транспортних засобів в уповноважених органах іноземних держав, що підтверджується відповідним документом. При виникненні форс-мажорних обставин термін може бути продовжений ще на 60 днів, однак власник авто повинен підтвердити факт форс-мажору документально.

Громадяни України (резидентам) згідно із законом також мають право ввести з-за кордону транспортний засіб іноземної реєстрації на термін до 1 року, проте під письмове зобов’язання про зворотне вивезення з обов’язковим декларуванням і сплатою передбачених законом імпортних митних платежів. Після закінчення терміну дії режиму тимчасового ввезення автомобіль повинен (на вибір):

– Бути вивезений за межі митної території України, як сказано вище;
– Поміщений в митний режим відмови на користь держави, знищення або руйнування;

– Оформлений для вільного обігу на митній території України зі сплатою всіх передбачених законодавством при імпорті митних платежів. Тут мова йде про повне митне оформлення, тобто сплату ПДВ + акцизного збору + мита, що обходиться дуже дорого. Тому підприємливі громадяни знаходять лазівки в законах, придумують хитромудрі схеми, як уникнути сплати митних платежів (про це нижче). Так і з’явилися так звані “транзитники”, “пересічнікі”.

Автомобілем, ввезеним в Україну із застосуванням митного режиму тимчасового ввезення, дозволено користуватися тільки тій особі, яка її завезла з-за кордону, або особам (як резидентам, так і нерезидентам), у яких є дозвіл користувача права на тимчасове ввезення. Не можна розкомплектування автомобіль, використовувати його з підприємницькими цілями, передавати в розпорядження або володіння іншим особам.

Згідно із законом транспортні засоби, які ввозяться громадянами України на територію своєї країни, повинні бути зареєстровані в сервісному центрі МВС протягом 10 днів з моменту перетину державного кордону. При реєстрації власникові видають український номерний знак і техпаспорт.

Митний режим транзиту став тією лазівкою для громадян, які не бажають нести великі витрати за митне оформлення. Він передбачає ввезення автотранспортного засобу в Україну на термін 5-10 днів, після закінчення якого машина повинна покинути територію країни. Цей спосіб дуже припав до душі мешканцям українського прикордоння, які перетинають кордон (тому й названі “пересічнікамі”) кожні 5-10 днів. Це саме ті наші співгромадяни, які нерідко створюють довжелезні черги на кордоні.

Хочемо застерегти наших читачів: не ведіться на оголошення в Мережі, що пропонують купити задешево іномарку з повністю оформленими документами, які нібито дають можливість їздити на авто з іноземними номерами без проблем і сплати митних платежів. Це протизаконно, і наслідки можуть бути як адміністративні (штрафи), так і кримінальні.

Зараз коротко про нелегальні схеми, які використовують підприємливі українці.

1. “Співробітник”. Відпрацьована, відома схема, яка спирається на умови Стамбульської конвенції, згідно з якими транспортні засоби комерційного призначення можна ввозити на територію іншої держави на термін до 1 року без сплати митних платежів. На ділі схема працює так: покупець в Інтернеті знаходить пропозицію про продаж авто або послуги по його доставці без розмитнення з усіма документами для легального переміщення на ньому по Україні. Посередник береться підібрати відповідну машину на європейських сайтах і доставити покупцю. Найчастіше машини ввозять з Литви. Покупець платить за автомобіль і посередницькі послуги, посередник придбає транспортний засіб за кордоном, реєструє його як комерційний транспорт на юридичну особу (якусь місцеву компанію), оформляє страховку на місяць і завозить авто в Україну в митному режимі тимчасового ввезення. Потім на кордоні передає покупцеві з пакетом документів, а пізніше знімає авто з обліку в країні його реєстрації.

При легальному імпорті водій комерційного автомобіля повинен мати при собі шляховий лист, службове посвідчення, договір підряду та інші документи, супутні комерційної угоді. За описуваною схемою той пакет документів, який посередник передає покупцеві разом з машиною, не має ніякої юридичної цінності і по суті фікція. Як тільки автомобіль знято з реєстрації в Литві або іншій країні, де він був зареєстрований – в Україні він набуває нелегальний статус.

Крім того, всі транспортні засоби з іноземними номерами повинні, перебуваючи на території України, проходити технічний огляд для підтвердження їх актуального стану. І якщо терміни техогляду порушуються, машину автоматично знімають з обліку в країні реєстрації. Це робить її перебування в Україні незаконним, в країнах ЄС забороняється їздити на ній.

Якщо страхова компанія не отримує підтвердження про продовження поліса обов’язкового страхування в країні реєстрації, вона подає дані про зняття автомобіля з обліку з усіма витікаючими наслідками.

Якщо зарубіжна фірма, на яку авто зареєстровано, визнається органами влади країни реєстрації фіктивної, автомобіль автоматом потрапляє в розшук, його реєстрація анулюється, його можуть затримати і конфіскувати.

2. «Співвласник». Схема має попит при ввезенні машин з Польщі, Словаччини, Чеської Республіки та Прибалтики. В одній з цих країн авто оформляється на громадянина України, або в якості співвласника і гаранта в держорганах реєстрації виступає компанія. Далі транспортний засіб імпортується в Україну його владельцем- українцем або співвласником-нерезидентом, або найнятим нерезидентом в тій же спосіб, що вже описаний (схема “Співробітник”). Наслідки можуть бути гнітючими.

Якщо інофірма-гарант вирішить відмовитися від своїх зобов’язань, автомобіль автоматично знімається з обліку органами країни реєстрації. Якщо у даної фірми виявляться борги, машину можуть відправити під арешт або оголосити в розшук. Єдиний умовний “плюс” такої схеми – в технічному паспорті людина, що купила машину, буде вказана як її власник або співвласник. Це дає їй шанс вирішити всі проблеми самостійно, без довіреності від компанії, в разі, якщо автомобіль буде затриманий.

3. «Своя фірма». Від 2-х вищеописаних схем відрізняється тим, що подільники відкривають власну фірму за кордоном – це затратно, але нівелює такі ризики, як зняття з обліку, несплата страховки і т.п.

4. «Общак». По суті, це ввезення автомобіля за першою схемою, але на компанію з 5-6 власників, які ділять між собою всі витрати. Як правило в схемі беруть участь люди, які часто самостійно перетинають кордон і володіють потрібними документи для комерційного використання автомобіля.

5. Одна зі свіжих схем, що з’явилися нещодавно – «Болгарка». Наймають нерезидента для ввезення, на машину чіпляють клони з болгарських номерних знаків, але українського формату (схожі на номери Одеської, Чернігівської, Черкаської, Херсонської областей). Розраховано на те, що авто з українськими номерами не притягне увагу поліції.

З початку бойових дій в Україні з’явилася схема ввезення нерозмитнених автомобілів для “потреб армії” c “непробивними” армійські номерами. Сумно, що під благі цілі маскується спрага наживи. Пропозиції подібного роду можна зустріти в Інтернеті. Але це кримінально карані дії, люди повинні це розуміти.

6. Щодо законної можна вважати схему «Другий паспорт» – для українців, що мають паспорт іншої держави (Канади, Болгарії, США та ін.). З іноземної паспорту авто ввозять в Україну, після закінчення 1 року вивозять і знову ввозять на митну територію України.

Державна фіскальна служба заявляє про намір боротися з автовласниками-порушниками митного режиму. Законодавством передбачена система штрафів. Готуються списки всіх автомобілів, що потрапили в Україну в режимі тимчасового ввезення, починаючи з 1 січня 2007 року. Тих, що порушили терміни дії митного режиму на більш ніж 48 годин почали оголошувати в розшук.

Для виявлення автомобілів з іноземною реєстрацією податківці навіть заявляють про готовність (поки тільки на словах) патрулювати вулиці разом з поліцією.

Тим, хто вже їздить на нерозмитненому автотранспорті, потрібно бути готовими до проблем, які набагато реальніше, ніж здаються. Є ризик конфіскації машини, і вже були прецеденти. Повернути автомобіль можна буде тільки після сплати штрафів і всіх митних зборів, а це велика сума! Як варіант – машину можна віддати на розбирання і хоча б частково відшкодувати кошти, витрачені на придбання «недорогої» іномарки. Або продовжувати на ній їздити за принципом “авось пронесе”.

Джерела: Митний Кодекс України, інтернет-газета “Вісті”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *