Як «Запорожець» адаптували до європейських норм безпеки

Моделі ЗАЗ-968 і ЗАЗ-968А – це третє покоління легковиків Запорізького автозаводу. У 1971 році ЗАЗ-968 повинен був змінити на конвеєрі свого попередника – ЗАЗ-966. Новинка відрізнялася сучасними екстер’єром і світлотехнікою, поліпшеною панеллю приладів, а також більш ефективними передніми гальмами (в кожному з коліс тепер було по два робочих циліндра).

ЗАЗ-968 “Запорожець”. Фото – Torsten Maue

До 1973 року вимоги до пасивної безпеки посилилися в усьому світі. Це змушувало автовиробників серйозно доопрацьовувати свою продукцію. Інакше можна було втратити ринки Європи. Тенденція торкнулася і Запорізького автозаводу. На конвеєр була поставлена ​​модель ЗАЗ-968А. Від базового седана вона відрізнялася травмобезпечним рульовим механізмом, який оснащувався енергопоглинаючим елементом, розташованним в рульовому валу, і декількома іншими нововведеннями.

Зокрема, рівень безпеки ЗАЗ-968А підвищували гальма з роздільним приводом на передні та задні колеса. Про вихід з ладу кожного контуру повідомляв спеціальний сигналізатор. Крім того, модифікація оснащувалася ременями безпеки, замком запалювання з пристроєм проти механізмом і панеллю приладів з «м’яких» матеріалів.

Впровадження нововведень дозволило ЗАЗ-968А успішно витримати перевірку на відповідність вимогам безпеки, прийнятим в Європі, ще в першій половині сімдесятих.

Серійно ЗАЗ-968 вироблявся до 1978 року, а ЗАЗ-968А – до 1980 року, причому останній поставлявся і на зовнішні ринки.

На фото вгорі – ЗАЗ-968 і ЗАЗ-965 в музеї техніки Вадима Задорожного, Архангельське.

Автор – Alexxx1979


Зарубіжні прототипи ЗАЗ-968
Вважається, що прообразом ЗАЗ-968, тобто «Запорожця» третього покоління, стала модель Prinz IV зразка 1961 року, що розроблена німецькою компанією NSU Motorenwerke AG. Однак не всі фахівці з цим згодні, оскільки перші досвідчені «Запорожців» були створені практично одночасно з Prinz IV. Виходить, що сама концепція ЗАЗ-968 була розроблена раніше і незалежно від німців.

NSU Prinz IV

Інша справа – Chevrolet Corvair. Ця модель з’явилася двома роками раніше в 1959 році. Ось вона і могла, швидше за все, бути основою і для «Запорожця», і для «Принца».

Саме Chevrolet Corvair подарував обом моделям горизонтальне ребро жорсткості. Цей добре відомий елемент проходив по периметру автомобіля.

Trabant 601 зразка 1964 року народження, який був створений в НДР, так само, як і ЗАЗ-968, вважався «народним автомобілем». Східні німці жартували: завдяки «Запорожцю» навіть непоказний Trabant став цілком конкурентоспроможним, оскільки мав більш просунуту компоновку з нормальним переднемоторного розташуванням двигуна. Правда, привід у «німця» був переднім.

Разом з тим, слабкий двоциліндровий двигун повітряного охолодження, тісний дводверний кузов з навісними панелями, виготовленими з дуропласту (відходи вавовнопереробної промисловості) «ріднили» обидві машини.

Певну схожість ЗАЗ-968 відзначається і з Fiat-126P зразка 1973 року. Точніше йдеться про модифікацію Polski, яка вироблялася в Польщі за ліцензією італійської компанії. Автівка також мала задньомоторне компонування. Двигун, як і у «Запорожця», був повітряного охолодження. В принципі, на цьому схожість між ЗАЗ-968 і Fiat-126P закінчувалася.

Втім, на польській версії «Фіата» теж стояв слабкий двоциліндровий двигун в 23 к.с., а сам автомобіль був не тільки більш вузьким ніж «Запорожець», а й на 500 мм коротшим за нього.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *