ВАЗ-2121 “Нива” – перший кросовер у світі

Ця історія почалася на початку 70-х, коли багатомільйонні витрати держави на будівництво Волзького автозаводу прибув перевіряти Олексій Косигін – радянський прем’єр-міністр того часу. Саме тоді, оглянувши прототип моделі ВАЗ-2103, він запропонував розробити автомобіль і для сільських жителів.

При розробці перших автомобілів підвищеної прохідності швидкість, комфорт і елегантність поступалися місцем позашляховим характеристикам. Спочатку це вважалося нормальним, і ніхто не думав про якийсь компроміс. Однак потім з’явилася ВАЗ-2121 «Нива» – по суті, перший позашляховик в світі, в якому було комфортно пасажирам, та й зовнішність цілком дозволяла з’явитися без сорому на вулицях будь-якого міста, в тому числі і мегаполісу.

ВАЗ-2121 "Нива"

ВАЗ-2121 “Нива”. Фото – SuperTank17

Варіант оснащення седана ВАЗ-2101 повноприводною трансмісією був відкинутий. Конструктори вирішили створювати абсолютно нову модель, в якій по-можливості будуть використовуватися вузли і агрегати «Жигулів».

Після тривалих суперечок було вирішено вибрати компоновку з постійним повним приводом, незалежною передньою підвіскою і міжосьовим диференціалом. Ніяких ресор – тільки пружинна підвіска обох мостів.

Перші прототипи вийшли вельми непоказними, але всіма атрибутами позашляховиків вже володіли: досить потужний двигун, повний привід, демультиплікатор в роздавальнії коробці, великі колеса з позашляховим протектором гуми, невелика довжина колісної бази, малі передній і задній звіси.

Вже в процесі розробки конструктори прийшли до висновку, що ВАЗ-2121 «Нива» не повинна поступатися іншим «Жигулям» по комфорту. Правда, мова йшла, перш за все, про повноцінні м’які сидіння, критий кузов, мінімальну шумоізоляцію і не більше.

ВАЗ-2121 «Нива» запущена в серійне виробництво навесні 1977 року. Несучий кузов, повний привід і пружинна підвіска автомобіля стала фактично новим етапом як вітчизняного, так і світового автомобілебудування. Розроблявся спочатку як компактний автомобіль для міста, в процесі проектування став позашляховиком.

«Ниву» сміливо можна вважати прабатьком сучасних кросоверів.

Крім комфорту салону, практично повністю скопійванного у ВАЗ-2106, «Нива» мала всі якості гарного автомобіля підвищеної прохідності: великий кліренс, невеликі габарити і звиси кузова, невелику масу. Подібна «суміш» – новинка кінця 70-х не тільки в СРСР, а й у світі. І, звичайно ж, порівняно помірна ціна! Куди ж без неї у «Жигулів»?

Як наслідок, просто величезна популярність автомобіля і у “нас”, і у “них”. Заявки на поставку йшли буквально з усієї планети, навіть з Японії.

Модифікацій і комплектацій позашляховик мав досить багато, як для вітчизняного споживання, так і для експорту. Різними були двигуни: карбюраторні – 80 к.с. (1,6 л) і 81 к.с. (1,7 л); інжекторні – 81 к.с. (1,7 л) і 82 к.с (1,8 л); дизельний 94 к.с. (1,9 л).

На фото зверху – ВАЗ-2121 “Нива”

Автор – Pesotsky

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *