ЛуАЗ-969 “Волинь”: могла б стати чудовою, але залишилася просто гарною

Взагалі кажучи, першим і головним замовником так званого транспортера переднього краю, яким був, по суті, всюдихід ЛуАЗ-969 «Волинь», стали військові. Нехай і в невеликих кількостях, але армії був потрібен такий автомобіль. Тому просування проекту, в тому числі і в верхніх владних колах, йшло порівняно швидко.

Запуск в серійне виробництво цивільного варіанта моделі пройшов з мінімальними витратами саме через військовий “родича”.

ЛуАЗ-969 “Волинь”. Фото – DL24

Під час розробки всюдихода були вивчені конструкції зарубіжних аналогічних моделей. В результаті було запропоноване досить прогресивне для тих років компонування ходової частини і трансмісії, а саме незалежна торсіонна підвіска коліс і редуктори на кожному з коліс.

Модель відносилася до вантажопасажирських автомобілів, тому автомобіль отримав зручний вантажний майданчик ззаду. Двигун, трансмісія і головна передача були розміщені традиційно спереду.

За бажанням водія включалися знижувальна передача, привід на задні колеса і блокування заднього диференціала.

Трансмісія з редуктором заднього моста жорстко з’єднувалася трубою. Усередині обертався приводний вал. Подібне компонування дало можливість застосувати рідкісне і оригінальне технічне рішення: з приводу від КПП до заднього редуктора головної передачі були виключені карданні шарніри. Хитання піввісь виконувалося за рахунок карданних шарнірів з боку колісних редукторів, а також ковзаючих сухарів з боку диференціалів.

Як наслідок, ЛуАЗ-969 отримав хорошу прохідність. Цьому сприяла відсутність традиційного для більшості позашляховиків громіздкого і важкого заднього моста, а також приводний вал, укладений в жорстку трубу. Крім того, модель вийшла дуже легкою: мінімальне спартанське оснащення, напівнесуча кузовна конструкція, в якій елементи рами були інтегровані в днище.

Шасі ЛуАЗ-969 – це також оригінальна, надійна і працездатна конструкція. Недоліки були, але в цілому вона стала успішною і принципово не змінювалася до кінця виробництва. Малопотужний двигун залишався найголовнішим недоліком всюдихода.

Фото вгорі – IgorTurzh

Рестайлінг “Волині”
Модифікація ЛуАЗ-969 «Волинь» з індексом «М» з’явилася на початку 1973-го. Тоді був оновлений кузов, частково модернізована ходова частина. Однак це був проміжний варіант. Лише через півтора року повністю допрацьований ЛуАЗ-969М вийшов на випробування.

ЛуАЗ-969М “Волинь”. Фото – On tour

Втім, головного свого недоліку – слабкого двигуна – всюдихід так і не позбувся. Розробники встановили нові сидіння, додали ліхтар освітлення салону, місткий речовий ящик, попільничку, сонцевідбивні щитки і навіть протиугінний пристрій, але двигун залишався колишній, хоча, на думку експертів, для моделі потрібен був мотор мінімум удвічі потужніший, тобто 70-80 к.с.

Крім того, був би не зайвим більший діаметр колісних дисків, більш широка гума, дискові передні гальма і посилені амортизатори. Однак все це залишилося в розділі «Якби». Конструктори це розуміли, але не такі були правила радянського автопрому. Коль скоро на материнському автозаводі в Запоріжжі були не схильні що-небудь міняти в базових «Запорожцях», то і ЛуАЗ-969 залишився просто непоганим позашляховиком, а не відмінним, яким міг би стати.

Крім того, в 1977 році з конвеєра Волзького автозаводу вже зійшла перша «Нива», яка і сьогодні цінується споживачами. Тому особливо вкладатися в удосконалення «Волині» в Луцьку не стали: колгоспникам і так зійде.

«Кращий автомобіль для жителів села» 1979 року
Після модернізації в середині сімдесятих ЛуАЗ-969 отримав повністю змінений капот, який став кріпитися, як на «Москвичах» і «Жигулях», на передніх петлях, новий дизайн всієї оптики, ліхтарі заднього ходу на задньому борті.

Цільноштампована рама лобового скла отримала вигин поверхні. Крім того, верхні знімні частини дверей стали суцільнометалевими. Це дозволило встановити на них звичайні вікна з кватирками.

Зміни в салоні ЛуАЗ-969 звелися до появи нової травмобезпечної приладової панелі, ременів безпеки, енергоємної рульової колонки. Дуги, які раніше тільки підтримували знімний тент, були посилені і відтепер виконували також функцію дуг безпеки.

Розробники використовували шумопоглинаючі панелі і звукоізоляцію, а також поліпшили герметизацію тенту.

З нововведень варто відзначити посилення важелів підвіски їх восей, зміна конструкції глушника і його кріплення до кузова. «Волинь» зазнала і інші суттєві зміни. В принципі цю модернізацію можна було сміливо вважати зміною поколінь.

Цікаво, що ЛуАЗ-969М ще до того, як його поставили на конвеєр, потрапив у десятку кращих європейських позашляховиків. Це визнання модель отримала на автосалоні Туріну в 1978 році. Через рік в Чеському Будейовіце (ЧРСР) автівка отримала Золоту медаль як один з кращих автомобілів для сільських жителів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *